Wymiany (endoprotezoplastyka) stawu biodrowego i kolanowego

1. Wymiana stawu biodrowego na endoprotezę (endoprotezoplastyka) z dostępu klasycznego oraz małoinwazyjnego międzymięśniowego dostępu przedniego

wymiana stawu 1
Ryc.18. Endoproteza stawu biodrowego. Dostęp małoinwazyjny przedni. Zaawansowane zmiany zwyrodnieniowe stawu biodrowego doprowadzają do jego całkowitego zniszczenia i utraty funkcji ruchowej oraz podporowej. Postęp choroby zwyrodnieniowej biodra wiąże się często z nasilającym się bólem w jego okolicy, początkowo podczas aktywności fizycznej, następnie również w spoczynku i w nocy podczas snu. Nasilony ból zwyrodniałego biodra, którego nie da się już kontrolować leczeniem zachowawczym jest wskazaniem do wymiany stawu biodrowego na endoprotezę (sztuczny staw). Zabieg taki polega na dotarciu od przodu do biodra z wykorzystaniem małoinwazyjnego międzymięśniowego (bez odcinania przyczepów żadnego z mięśni. Następnie odcina się w odpowiednio wymierzony sposób zwyrodnieniowo zmienioną głowę kości udowej i przygotowuje powierzchnię panewki biodra. W tak przygotowane loże, wprowadza się bez użycia cementu kostnego, odpowiednio dopasowane części endoprotezy (panewka i trzpień) i mocuje się je na stałe poprzez wbijanie. Rekonwalescencja trwa zwykle 6 tygodni.

2. Wymiana stawu kolanowego na endoprotezę (endoprotezoplastyka) pierwotna stawu kolanowego

wymiana stawu
Ryc.19. Endoprotezoplastyka pierwotna stawu kolanowego. Zaawansowane zmiany zwyrodnieniowe stawu kolanowego doprowadzają do jego całkowitego zniszczenia i utraty funkcji ruchowej oraz podporowej. Postęp choroby zwyrodnieniowej kolana wiąże się często z nasilającym się bólem w jego okolicy, początkowo podczas aktywności fizycznej, następnie również w spoczynku i w nocy podczas snu. Nasilony ból zwyrodniałego kolana, którego nie da się już kontrolować leczeniem zachowawczym jest wskazaniem do wymiany stawu kolanowego na endoprotezę (sztuczny staw). Zabieg taki polega na otwarciu stawu kolanowego od przodu. Następnie dokonuje się oczyszczenia stawu z wyrośli kostnych, uszkodzonych tkanek miękkich i przycina się w odpowiednio wymierzony sposób powierzchnie stawowe końców obu kości tworzących kolano (udo i piszczel), tak, aby części endoprotezy idealnie do nich pasowały. Bardzo istotne jest przy tym zabiegu balansowanie układem więzadłowym kolana i zachowanie jak największej ruchomości po operacji. Rekonwalescencja trwa zwykle 6-12 tygodni.